Ερώτηση και ΑΚΕ 54 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία
για την απόρριψη ένταξης μεγάλων έργων υποδομής στο Ταμείο Ανάκαμψης
Ερώτηση προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, για τα μεγάλα οδικά έργα, τα οποία φέρεται να είχαν προταθεί για ένταξη στο Ταμείο Ανάκαμψης και τελικά απορρίφθηκαν από την Κομισιόν, κατέθεσαν 54 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία.
Οι ίδιοι, αφού επικρίνουν την κυβέρνηση Μητσοτάκη για τη μη διαβούλευση και δημοσιοποίηση των προτάσεων της χώρας για το Ταμείο Ανάκαμψης,επισημαίνουν πως, βάσει δημοσιευμάτων, «σε ό,τιαφορά στον τομέα των Υποδομών, η Ελλάδα έχει καταθέσει μια αρχική πρόταση με περίπου 200 δημόσια έργα εθνικής σημασίας, προϋπολογισμού 28 δισ. ευρώ, έναντι δεσμευμένων επιχορηγήσεων για την Ελλάδα ύψους 16,4 δισ. του σχεδίου του Εθνικού Προγράμματος Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας».
Συμπληρώνουν, δε, αμέσως μετά ότι φαίνεται να «έχουν προκύψει προβλήματα που αφορούν στη συμβατότητα οδικών και σιδηροδρομικών έργων μεγάλου προϋπολογισμού, τα οποία δεν έγιναν κατ’ αρχήν δεκτάαπό την Ε.Ε., καθώς δεν πληρούσαν τα κριτήρια της Επιτροπής».
Στα έργα που αναφέρουν ως απορριπτέα, σύμφωνα και με δημοσιογραφικές πληροφορίες, περιλαμβάνονται:
Έτσι οι βουλευτές ρωτούν τον κ. Καραμανλή μέσω του κειμένου της ερώτησής τους, που κατατέθηκε με πρωτοβουλία του τομεάρχη Υποδομών και Μεταφορών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Νίκου Παππά και του αναπληρωτή τομεάρχη Χρήστου Γιαννούλη:
Τέλος, ζητούν από την κυβέρνηση να καταθέσει τη λίστα με τα δημόσια έργα που περιλαμβάνει η ελληνική πρόταση, την αλληλογραφία και κάθε σχετικό έγγραφοεπικοινωνίας μεταξύ ελληνικών και ευρωπαϊκών αρχών σε σχέση με την κατάθεση και κρίση της ελληνικής πρότασης και την επίσημη λίστα με τις δεσμεύσειςπολιτικής, οι οποίες συνοδεύουν την άντληση κονδυλίων από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Ολόκληρο το κείμενο της Ερώτησης:
Η κυβέρνηση έχει επανειλημμένα απορρίψει τις προτάσεις των κομμάτων της Αντιπολίτευσης για διάλογο μεταξύ της ίδιας, των πολιτικών δυνάμεων και των κοινωνικών και επαγγελματικών φορέων, επί της ελληνικής πρότασης για το Ταμείο Ανάκαμψης, παρά το γεγονός ότι τα κονδύλια, το χρονικό εύρος και οι ανάγκες που θα καλύψει το ως άνω, υπερβαίνουν κατά πολύ τη θητεία της παρούσας κυβέρνησης.
Αρνητική εντύπωση προκαλεί το γεγονός πως, σύμφωνα με γερμανική εφημερίδα, η αρχική πρόταση της κυβέρνησης έχει γνωστοποιηθεί, εκτός από τις αρμόδιες ευρωπαϊκές Αρχές, και σε τρίτα πρόσωπα, όπως ευρωβουλευτές άλλων χωρών, αλλά όχι στις ελληνικές πολιτικές δυνάμεις και τους εγχώριους επαγγελματικούς, τεχνικούς και κοινωνικούς φορείς.
Οι πολιτικές δυνάμεις ενημερώνονται μέσω δημοσιευμάτων, που αναφέρουν, σε ό,τι αφορά στον τομέα των Υποδομών, πως η Ελλάδα έχει καταθέσει μια αρχική πρόταση με περίπου 200 δημόσια έργα εθνικής σημασίας, προϋπολογισμού 28 δισ. ευρώ, έναντι δεσμευμένων επιχορηγήσεων για την Ελλάδα ύψους 16,4 δισ. του σχεδίου του Εθνικού Προγράμματος Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Βάσει των ίδιων δημοσιευμάτων φέρεται να προέκυψαν προβλήματα που αφορούν στη συμβατότητα οδικών και σιδηροδρομικών έργων μεγάλου προϋπολογισμού, τα οποία δεν έγιναν κατ’ αρχήν δεκτά από την Ε.Ε., καθώς δεν πληρούσαν τα κριτήρια της Επιτροπής. Στα έργα που φέρεται να απορρίφθηκαν περιλαμβάνονται:
Παράλληλα, βάσει της 9ης έκθεσης μετα-μνημονιακήςεποπτείας, η Ελληνική Κυβέρνηση έχει δεσμευτεί ότι μέχρι τα μέσα του μηνός Μαρτίου του έτους 2021 θα είχε εγκριθεί η νομοθεσία για την επιτάχυνση των στρατηγικών επενδύσεων που σχετίζονται με το Ταμείο Ανάκαμψης. Επενδύσεις και έργα θα «τρέχουν» από μία ειδική ομάδα (task force), στην οποία θα συμμετέχουν ανώτερα στελέχη υπουργείων, και η οποία θα επιλέγει έργα και δράσεις που θα ενταχθούν στο Ταμείο Ανάκαμψης.
Επειδή τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης πρέπει να αξιοποιηθούν και να διοχετευθούν με τρόπο ισόρροπο και δίκαιο.
Επειδή ο χρόνος ζωής του Ταμείου Ανάκαμψης υπερβαίνει χρονικά τη θητεία της κυβέρνησης Μητσοτάκη.
Επειδή η διαχείριση των ως άνω κονδυλίων θα πρέπει να γίνει με γνώμονα την αποτελεσματική και στοχευμένηαντιμετώπιση των οικονομικών επιπτώσεων της πανδημίας, την ανόρθωση της οικονομίας και την ενίσχυση της κοινωνίας.
Επειδή τα μεγάλα έργα υποδομής, η υλοποίηση των οποίων έχει «παγώσει» επί 20 μήνες, πρέπει να ολοκληρωθούν άμεσα, με στόχο τον πράσινο και ψηφιακό μετασχηματισμό.
Επειδή η διαφάνεια στη διαχείριση κοινοτικών και εθνικών κονδυλίων και η διαβούλευση των σχετικών σχεδιασμών πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα για κάθε κυβέρνηση.
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
Παρακαλούμε, επίσης, να κατατεθούν:
Οι Αιτούντες και Ερωτώντες Βουλευτές
Παππάς Νικόλαος
Γιαννούλης Χρήστος
Αβραμάκης Ελευθέριος
Αναγνωστοπούλου Σία
Αγαθοπούλου Ειρήνη - Ελένη
Αλεξιάδης Τρύφωνας
Αραχωβίτης Σταύρος
Βαγενά Άννα
Βαρδάκης Σωκράτης
Βερναρδάκης Χριστόφορος
Βέττα Καλλιόπη
Βίτσας Δημήτρης
Γεροβασίλη Όλγα
Γκαρά Νατάσα
Γκιόλας Γιάννης
Δρίτσας Θεόδωρος
Ζειμπέκ Χουσείν
Ζουράρις Κωνσταντίνος
Ηγουμενίδης Νικόλαος
Θραψανιώτης Μανώλης
Καλαματιανός Διονύσης
Καρασαρλίδου Φρόσω
Κασιμάτη Νίνα
Κάτσης Μάριος
Καφαντάρη Χαρά
Κόκκαλης Βασίλης
Κουρουμπλής Παναγιώτης
Λάππας Σπύρος
Μάλαμα Κυριακή
Μαμουλάκης Χαράλαμπος
Μάρκου Κώστας
Μεικόπουλος Αλέξανδρος
Μουζάλας Γιάννης
Μπάρκας Κώστας
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα
Παπαδόπουλος Σάκης
Πέρκα Θεοπίστη
Πολάκης Παύλος
Πούλου Παναγιού
Ραγκούσης Γιάννης
Σαντορινιός Νεκτάριος
Σαρακιώτης Γιάννης
Σκουρλέτης Παναγιώτης (Πάνος)
Σκουφά Μπέττυ
Σπίρτζης Χρήστος
Συρμαλένιος Νικόλαος
Τζάκρη Θεοδώρα
Τζούφη Μερόπη
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Τσίπρας Γιώργος
Φάμελλος Σωκράτης
Χατζηγιαννάκης Μίλτος
Ψυχογιός Γεώργιος